Pokud se dá něco říci s opravdovou jistotou, pak to, že se svět pomalu a jistě přesouvá do online sféry. Ať už provozujete e-shop, web, blog či třeba internetový magazín, základem je především webhosting a doména. Přestože se nejedná o nijak závratně drahé služby, v případě provozování většího množství stránek už možná přemýšlíte nad tím, jak na webhostingu ušetřit. To vám prozradíme v následujících řádcích.
Co je to webhosting?
Jelikož opakování je matkou moudrosti, připomeňme, co vlastně webhosting je – jedná se o službu, která nám umožňuje pronájem prostoru, na kterém budou naše webové stránky umístěné. Díky tomu jsou webovky pro návštěvníky viditelné i v případě, že nemáte svůj vlastní server. Ten nahrazuje server patřící právě společnosti, která vám webhostingové služby poskytuje.
Jak poznat kvalitní webhosting?
Stačí zadat pojem „webhosting“ do vyhledávače a vyskočí na vás opravdu nepřeberné množství poskytovatelů. Jak však mezi nimi vybrat toho pravého právě pro vás? Do jisté míry je určující především cena webhostingu, na druhou stranu není radno zapomínat ani na míru a kvalitu služeb, kterou od poskytovatele dostaneme. To platí zejména v případě, že se od sebe ceny konkurenčních poskytovatelů liší v rámci korun či desetikorun.
Mezi parametry, které stojí za zvážení, patří obzvláště velikost prostoru pro váš web. Jelikož je tento parametr silně individuální, vždy přemýšlejte nad tím, jaký prostor budete skutečně potřebovat. Zatímco malé blogy si vystačí s opravdu minimálním prostorem, u e-shopu je potřeba prostor výrazně větší – v tomto případě pak bývá praktickou volbou zejména neomezený prostor pro web.
Dalšími parametry, na které bychom neměli při výběru zapomínat, je také rychlost zobrazování, dostupnost, kvalita podpory při obtížích s webhostingem či redakční systém. Právě ten bývá překážkou v případě, že si s technologiemi příliš nerozumíte, a hledáte opravdu intuitivní a uživatelsky přívětivé prostředí.
Jak ušetřit při výběru webhostingu?
Navzdory výše uvedenému výčtu důležitých parametrů je asi zřejmé, že velkou roli ve výběru hraje právě cena. Naštěstí existuje několik způsobů, jak na webhostingu ušetřit, aniž bychom museli dělat kompromisy v oblasti kvality webhostingových služeb.
Srovnejte nabídky
Prvním krokem by mělo být zejména srovnání dostupných poskytovatelů. Sepište si seznam svých požadavků a následně porovnejte, za jakou částku jste schopni je u různých poskytovatelů získat. Využít se dá nejrůznějších srovnávačů či uživatelských recenzí.
Nezřídka se stává, že webhostingové společnosti nabízí výrazné slevy. Nezapomínejte však, že mnohdy se jedná o časově omezené nabídky, po jejichž vypršení budete muset platit částku, která mnohdy výrazně převyšuje ceny konkurence za totožné služby.
Využijte doménový alias
Pokud vlastníte dvě a více domén, zajímavým způsobem, jak ušetřit za webhosting, jsou tzv. aliasy. Tajemství spočívá v tom, že zřídíte namísto dvou webhostingů pouze jeden pro první z domén, na který si následně necháte nasměrovat druhou doménu jako doménový alias. Ve výsledku tak zaplatíte o polovinu méně, což se v kombinaci s chytře vybraným webhostingem za příznivou cenu skutečně vyplatí.
Vsaďte na multihosting
U většího množství domén je vhodnou a ekonomickou volbou také tzv. multihosting, tedy webhosting, na kterém můžeme hostovat více domén za zvýhodněnou cenu. Využijete ho také v případě, že potřebujete spravovat více domén svých klientů. Výhodou je kromě příznivé ceny také snadná správa webhostingu jednotlivých domén, databází či poštovních účtu.
Webhosting zdarma
Nechcete-li za hostování webu platit vůbec, možná jste už prozkoumali nabídku tzv. freehostingu. Asi však není třeba dodávat, že tyto služby jsou značně limitované, a to jak v oblasti dostupnosti, tak omezením prostoru či pomalým přenosem dat. Počítat zpravidla musíme také s doménou 3. řádu, v určitých případech také s reklamami či chybějící technickou podporou. Rozhodně se tak nejedná o vhodnou volbu pro profesionální web či e-shop.